APAKAH UNSUR YANG PERLU ADA DI DALAM SEBUAH PEMENTASAN TARIAN KONTEMPORARI

 PENGENALAN .

       
ISADORA DUNCAN

Isadora Duncan merupakan orang yang bertangunggjawab dalam terciptanya tarian kontemporari ini atau " Contemporary Dance" . Beliau digelar sebagai " Mother of Modern Dance ".

Biografi lanjut tentang beliau boleh dilihat di sini :

 http://www,isadoraduncan.org/the-foundation/about-isadora-duncan .

Tarian kontemporari adalah satu genre tarian yang berkembang pada abad kedua puluh pertengahan dan telah berkembang menjadi salah satu genre dominan untuk penari secara rasmi dilatih di seluruh dunia, dengan populariti kukuh terutamanya di Amerika Syarikat dan Eropah. Walaupun pada asalnya dimaklumkan oleh dan pinjaman dari klasik, moden, dan gaya jazz, dan kini telah datang untuk menggabungkan unsur-unsur dari banyak gaya tarian.


  • Oleh kerana persamaan teknikal, ia sering dianggap sebagai berkaitan rapat dengan tarian moden, balet dan lain-lain gaya tarian konsert klasik. Dari segi fokus teknik yang, tarian kontemporari cenderung untuk menggabungkan kerja keras yang kukuh dan dikawal balet dengan tekanan tarian moden di batang tubuh, dan juga menggunakan kontrak-release, kerja lantai, kejatuhan dan pemulihan, dan ciri-ciri penambahbaikan tarian moden. 

  • Perubahan tidak menentu dalam irama, kelajuan, dan arah sering digunakan, juga. Ia kadang-kadang juga menggabungkan unsur-unsur budaya tarian bukan barat seperti unsur-unsur dari tarian Afrika termasuk lutut bengkok, atau pergerakan dari kontemporari Jepun. 


" Contemporary dance is a break from classical dance which is Ballet ". In which the pioneers wanted to explore more away from the classical form the classical form by breaking the rules" .

Ini ialah pendapat daripada salah seorang pelajar tari yang mengambil ijazah tarian di Akademi Seni Warisan dan Kebangsaan ( ASWARA ) .  Gadis molek berketurunan cina ini yang mesra dipanggil SUKI  juga menjelaskan secara ringkas, 

 " There is no particular movement motif in this comtemporary dance because contemporary dance can include a very wide range of movements , and it depends on the choreographer ".


APAKAH UNSUR YANG PERLU ADA DI DALAM SEBUAH PEMENTASAN TARIAN KONTEMPORARI ?

Dari segi pementasan , tarian kontemporari antara unsur yang memainkan peranan penting ialah PENCAHAYAAN.  Selain pentas yang luas, pencahayaan merupakan element yang sangat penting dalam sesebuah pementasan terutama pementasan Tarian Kontemporari ini. Hal ini kerana setiap pergerakan yang dilakukan oleh penari dan dihiasi dengan pencahayaan akan menambahkan lagi keindahan pada sesuatu pergerakkan itu.


"As a lighting designer, Carter admits that she is constantly processing this kind of information. It all began when she was a dance student, and found herself becoming more interested in lighting pieces than choreographing them. And in the last 20 years, it's taken her to the forefront of a whole generation of designers who've taught dance audiences to see light in new ways. Carter, along with Michael Hulls, Guy Hoare and others, have made light do way more than simply make performers visible. They've made it a form of choreography in its own right."

Selain itu, pada pendapat saya sound juga merupakan element yang sangat penting dalam pementasan sesebuah persembahan tarian kontemporari atau pun tarian -tarian yang lain. Akhir sekali terdapat beberapa element yang lain iaitu kostum dan make up penari juga haruslah mempunyai kaitan dengan tarian ini. Hal ini kerana tarian kontemporari ini lebih menjurus kepada bercerita , oleh kerana itu kostum dan make up juga memainkan peranan penting dalam persembahan tarian jenis ini.                                              

                                 
Sedikit perkongsian tentang Tarian Kontemporari :


        



BIBLIOGRAFI .

  •  http://www.isadoraduncan.org/the-foundation/about-isadora-duncan
  • Pelajar ASWARA iaitu SUKI :
                                                         
            

             SUKI gadis yang memakai baju berwarna kulit  



No comments:

Post a Comment